suomen-kieli

Tekstistä selkokielinen versio

Selkokieli ei ole vain lyhyempi teksti. Se on vähemmän kuormaa: yksi ajatus per lause, tutut sanat ja selkeä järjestys.

Käytä, kun: Kun teet asiakirjasta, ohjeesta tai verkkosivusta version ihmisille, joille tavallinen asiantuntijateksti on liian raskasta.
Promptin teksti

Kopioi alla oleva ja muokkaa omaksi

Liitin alkuperäisen suomenkielisen tekstin. Kohderyhmä: [esim. iäkkäät, S2-oppijat, kehitysvammaiset, lapset].

Tee selkokielinen versio. Säännöt:
1) Lauseet alle 12 sanaa (mieluiten 5–8)
2) Yksi ajatus per lause
3) Yhdyssanat avoimia jos pitkiä ('tietosuoja-asetus' → 'tietosuoja-asetus' on OK, 'liikenneturvallisuussuunnitelma' → 'suunnitelma liikenneturvallisuudesta')
4) Aktiivimuoto, ei passiivi ('Hakemuksen tekeminen' → 'Sinä teet hakemuksen')
5) Käytä sanaa joka on yleinen, ei harvinainen ('osallistua' OK, 'partisipoida' ei)
6) Vältä metaforat ja sanonnat
7) Numerot kirjaimina kun pieniä (alle 11), numeroina kun suurempia
8) Vältä pronominijonoja – toista substantiivi tarvittaessa

Älä lisää tietoa joka ei ollut alkuperäisessä. Voit jättää pois epäolennaista. Lopuksi kerro mitä jouduit poistamaan ja miksi.

Lopuksi: erottele varmat korjaukset ja tulkinnanvaraiset ehdotukset. Älä kirjoita tekstiä uusiksi, ellei sitä erikseen pyydetä.
Muuttujat

Mitä korvaat hakasulkujen kohdalle

  • [kohderyhmä]Selkokielen kohderyhmä
Yleiset virheet

Vältä nämä

  • Lyhennetään lauseet mutta käytetään yhä vaikeita sanoja.
  • Käytetään passiivia ('hakemus tehdään') vaikka aktiivimuoto on selkeämpi.
  • Pidetään koko alkuperäinen sisältö – selkokielessä saa karsia epäolennaista.
Usein kysyttyä

Vastauksia tästä promptista

Käytä yhdessä näiden kanssa

Liittyvä sisältö